Reklame drejer sig om at skabe opmærksomhed. Og så er der styrke i store tal. Jo flere mennesker du kan nå at gøre opmærksom på din reklame, jo mere effektiv bliver den. Salg og reklame hænger uløseligt sammen. Jo bedre din reklame, jo mere kan du sælge. Afhængig af dit salgsprodukt, vare eller ydelse, kan det være alt fra en for hver 10 – 10.000 eksponeringer, der ender med et salg.

Det siger sig selv, at det er bedst at nå flest mulig mennesker på samme tid. Fordi reklamer jo ikke er gratis, og derfor skal de være så effektive som muligt.

Med outdoor reklamer kan du nå ud til utroligt mange mennesker på en gang. Især når de placeres på storbyers knudepunkter. Og der er nu rigtigt mange og utroligt kreative muligheder med outdoor reklamer.

Outdoor reklamer er den mest oprindelige form

Outdoor reklamer har en årtusinde gammel tradition. Det er helt sikkert den mest udbredte form for reklame igennem hele menneskehedens historie. Det er svært at sige, hvor langt den første outdoor reklame går tilbage. Men de fandtes helt sikkert allerede med de første bysamfund.

Da vi begyndte at organisere os i byer og købstæder, opstod der i takt med specialiseringer også et behov for reklamer. Hvordan skulle man ellers finde smeden, bageren eller skomageren?

Håndværkere hængte skilte med symboler op udenfor deres værksteder. Det var de første logoer, og snart dannede der sig visse standarder og varemærker. En hestesko var et symbol for hovsmede. Lige meget i hvilken by du kom, når du så et hestesko hængende udenfor en dør, så vidste du, at du havde fundet hovsmeden.

reklamesøjle

Reklamesøjlerne er blevet digitale

Reklamesøjler blev udbredt i storbyerne i løbet af det 18. århundrede. Den industrielle revolution gav os masseproducerede forbrugsvarer. De skulle sælges til den mere og mere pengestærke middelklasse, og det krævede målrettede reklamer. Udover avisreklamer blev reklamesøjler centrum for reklamevirksomhed. Reklamesøjler var perfekte til plakater, som kunne betragtes på kort afstand.

Fra 1800 tallet til 1950’erne var reklamesøjlerne og plakaternes gyldne tidsalder. Der gik en enorm kreativitet i fremstillingen af kunstfærdige og flotte plakater. Da vi begyndte at bevæge os mere og mere i biler frem for til fods, var reklamesøjlerne ikke længere tilstrækkelige. Der var brug for noget nyt, og det skulle være stort.

I resten af det 20. århundrede var kæmpestore reklametavler den dominerende form for outdoor reklamer. Så kom digitaliseringen og Internettet, og reklamerne indtog cyberspace. Det gjorde kreativiteten også.

outdoor banner

Billig fladskærm teknologi giver outdoor reklamer et boost

Igennem det sidste årti er fladskærme blevet meget billigere. De kan nu fremstilles i enorme størrelser til få penge. I dag er outdoor reklamer domineret af store udendørs fladskærme, hvor reklamerne simpelthen kan uploades til. Det er meget nemmere end at tapetsere kæmpe tavler med store plakater.

Men skærme er langt fra den eneste måde at gøre outdoor reklamer på. Plakater findes stadig. De har også gennemgået en evolution, med nye materialer og fantastiske farver. Udover traditionelle plakater finder du i dag også asfaltfolier.

Og som der kommer flere og flere gågader, vil de klassiske reklamesøjler måske også få et comeback.