meditiation hjælper mod stress

Antallet af danskere, som døjer med stress, er steget enormt inden for de seneste år. Eksperter har mange bud på, hvad denne udvikling skyldes, men faktum er altså, at mange danskere i dag kæmper med det daglige. Er du en af dem, ved du med garanti, hvordan stress kan dræne en for både energi og livsglæde og gøre hele tilværelsen svær. Derfor bør man også hurtigst muligt forsøge at komme stressen til livs. Det er naturligvis forskelligt, hvad der hjælper for den enkelte, men der er et par generelle råd, der vil hjælpe de fleste med stress tilbage til en glad tilværelse.

1) Søg professionel hjælp

Mærker du symptomer på stress, er det første, du bør gøre at søge professionel hjælp. For mange kan det føles grænseoverskridende og som et stort skridt, men jo hurtigere du søger hjælp, jo hurtigere kan du komme din stress til livs.

Stress er ikke noget, man skal kæmpe med på egen hånd, og der findes heldigvis dygtige professionelle, som er uddannede til netop at hjælpe folk med stress. Stress behandling kan nærmere bestemt forløbe på mange forskellige måder afhængigt af dine individuelle behov, og hvor slemt du er ramt af stressen.

Stresslægen eller psykoterapeuten vil hjælpe dig med at identificere hvad du har brug for og hjælpe dig på vej til at træffe valg, der vil afhjælpe din stress og gradvist få dig tilbage på sporet.

tal om stress

2) Vær åben om, hvordan du har det

Som nævnt er stress ikke noget, man bør gå med alene. Et stressforløb er altid en kamp, men det kan hjælpe meget at snakke åbent med andre om, hvordan man har det.

Stress behandling hos en professionel er et godt første skridt, men vil du for alvor stressen til livs, må du også snakke med dine nærmeste om, hvordan du har det. Undersøgelser viser nemlig, at et godt socialt netværk er en af de vigtigste midler mod stress. Så selvom stressen kan gøre det fristende at isolere sig og skære sine nærmeste af, er det det sidste, man bør gøre. Forsøg derfor i så høj grad som muligt at bevare kontakten til de mennesker, du holder mest af.

Mange med stress får brug for at blive sygemeldt fra jobbet og tage en pause fra det hele i en kortere eller længere periode. Derfor er det vigtigt, at du snakker med din arbejdsgiver om dine behov – eventuelt med hjælp fra din stress behandler.

3) Vær aktiv

Med garanti et råd, du har hørt før, og kæmper du med stressen ved du også, at dette er nemmere sagt en gjort. Stress har nemlig en tendens til at stjæle alt energi og overskud, hvilket kan gøre det svært bare at komme ud af døren. Men formår du alligevel at gøre det, gør du dig selv en stor tjeneste.

Du behøver hverken at løbe en lang tur eller vægttræne for at få en gavnlig effekt. Kan du ikke overskue mere, kan du nøjes med en god gåtur eller lignende.